Monitoring zużycia prądu elektrycznego w Domoticzu – INode Energy Meter.

Poniżej przedstawię jak zintegrować INode Energy Meter – bezprzewodowy monitor zużycia energii z Domoticzem. W jaki sposób uruchomić czujnik, zainstalować na liczniku energii i odczytywać dane w systemie Linux opisałem w poście Monitoring zużycia energii elektrycznej pod linuxem. Zachęcam do zapoznawania się w pierwszej kolejności z zawartymi tam informacjami.

Ze strony http://support.elsat.com.pl/  ( użytkownik : inode , hasło pozostawiamy puste ) pobieramy najnowszy skrypt w Pythonie. Wchodzimy w BIBLIOTEKA PLIKÓW/Python i pobieramy inode.py_4.0_23.05.2016.zip. Rozpakowujemy archiwum i wykonujemy poniższe działania.

Tworzymy folder INODE w /home/pi i kopiujemy pliki inode.py, aes.py, range.csv, pswd.csv, domoticz.csv, thingspeak.csv, alert.csv oraz  inode do folderu /home/pi/INODE/. Moim zdaniem najlepiej użyć programu FileZilla. Podajemy adres serwera, nazwę użytkowika i hasło i już możemy kopiować pliki z komputera do Raspberry.

zrzut ekranu71.png

Następnie tworzymy dowiązanie symboliczne w folderze /usr/local/sbin/.

cd /usr/local/sbin/
sudo ln -s /home/pi/INODE/inode.py ./inode.py

Kopiujemy plik inode do folderu /etc/init.d/

cd /home/pi/INODE/
sudo cp inode /etc/init.d/
sudo chmod 755 /etc/init.d/inode
sudo update-rc.d inode defaults

Wszystko powinno pójść bez błędów. W razie problemów warto zajrzeć do pliku README. Ja testowałem na najnowszej wersji obrazu domoticza –  https://sourceforge.net/projects/domoticz/files/domoticz-raspberrypi-sdcard-4834.7z/download

Teraz pozostaje zaktualizować pliki domoticz.csv, pswd.csv, range.csv, alert.csv w katalogu /home/pi/INODE/. Najpierw jednak musimy dodać nasz monitor zużycia energii do Domoticza celem pobrania numeru ldx urządzenia. Dodajemy wirtualny czujnik jak na zdjeciu poniżej. Wybieramy KONFIGURACJA/SPRZĘT i wybieramy typ czujnika DUMMY (…).

zrzut ekranu67.png

Dodajemy czujnik i naciskamy UTWÓRZ WIRTUALNE CZUJNIKI. Nadajemy nazwę ( wykorzystamy ją przy edycji plików inode ) i typ czujnika. Ja wybrałem „Elektryczność ( chwilowa + licznik ). Możemy wypróbować również inne typy związane z pomiarem energii.

zrzut-ekranu68

Po dodaniu czujnika w KONFIGURACJA/URZĄDZENIA odczytujemy ldx czujnika ( u mnie 1 ).

zrzut-ekranu69

Ostatnią informacją jaką musimy poznać to adres MAC monitora Inode. Jak to zrobić opisałem w cytowanym już poście Monitoring zużycia energii elektrycznej pod linuxem. U adres mac ma wartość  00126f913494.

Przechodzimy do edycji plików domoticz.csv, pswd.csv, range.csv, alert.csv w katalogu /home/pi/INODE/. U mnie powyzsze pliki wyglądają jak poniżej:

domoticz.csv – mac adres, nazwa czujnika jaka nadaliśmy tworząc wirtualny sensor, var musi być E oraz masze idx czyli 1

zrzut-ekranu73

pswd.csv ( musimy pamiętać aby nie nadawać hasła w ustawieniach Domoticza )

zrzut ekranu74.png

range.csv

zrzut ekranu76.png

alert.csv

zrzut-ekranu77

Pozostało jeszcze dodać wpis go crona aby Inode uruchamiał się przy starcie systemu.

pi@raspberrypi:~$ sudo crontab -e

Na końcu pliku dodajemy

@reboot python /home/pi/INODE/inode.py &

Restartujemy Domoticza i w zakładce UŻYTKOWE powinniśmy otrzymać aktualne odczyty stanu licznika.

zrzut-ekranu66

Wykres zużycia wygląda tak.

zrzut ekranu79.png

W razie problemów polecam wrócić do postu Monitoring zużycia energii elektrycznej pod linuxem. i sprawdzić czy wszystko działa w systemie i dopiero jeżeli mamy odczyty konfigurować Domoticza.

Instrukcja wyszła trochę długa, ale zapewniam, że konfiguracja zajmuje tylko kilkanaście minut. Odczyty zgadzają się ze stanami na liczniku energii elektrycznej. Uważam, że jest to bardzo funkcjonalne urządzenie.  Polecam wszystkim jego wypróbowanie ponieważ w znaczący sposób rozbudowuje system monitoringu domowego.

 

10 komentarzy do “Monitoring zużycia prądu elektrycznego w Domoticzu – INode Energy Meter.

  1. W Domoticzu (jak widziałem ) można także śledzić kwotę jaką należy zapłacić za energię.
    Możemy wpisać cenę w Taryfie I i Taryfie II. Jeżeli ktoś na licznik dwu-taryfowy to jak się ustawia zakresy taryf od godziny X do Y taryfa I a od Y-Z taryfa druga.

    Polubienie

    • Udało mi się podłączyć iNode bezpośrenio przez BT na pi0 (skrypt na supporcie iNode) jednak jest problem z pokazywaniem bieżącego zużycia „Watt”. Prawdopodobnie jest to jakaś prosta sprawa,bo zamiast faktycznego użycia pokazuje mi najczęściej 0 lub 1 Watt, czasami wskoczy na więcej, ale max jaki widziałem to 4. Jakby to się dało ogarnąć, to byłoby super.

      Do działania na BT potrzebny jest pakiet bluez, bluez-tools, bluez-hcidump i bc.

      Polubienie

      • W zasadzie, to powyższa instrukcja była dla mnie drogowskazem postępowania, ale nie dałem sobie rady z tymi skryptami w pythonie (o ile dobrze pamiętam) i użyłem w zasadzie skryptu z katalogu BASH. Proponuję pobrać iNode-BashScript_03.12.2017.tgz. W zasadzie tam jest tylko 1 skrypt, w którym należy uzupełnić, w linijce dla domoticz, idx urządzenia z domoticz (domyślnie ustawione na 1). Skrypt jest dość dobrze opisany, więc można sobie co zbędne dać # a co potrzebne, np komunikacja z dmomoticz, sprawdzić czy # jest usunięty no i oczywiście ustawić właściwe IP (lub najczęściej localhost zamiast IP o ile na tym samym sprzęcie jest domoticz). Podstawowa sprawa, to po odpaleniu z ręki ma być widoczna komunikacja z licznikiem. Co kilka sekund widać komunikaty.Jeżeli wszystko działa , to należy dodać później odpalanie skryptu do crontab -e (ja dałem jeszcze, żeby to się działo po 120 sekundach od uruchomienia systemu). Jakby coś, to działam na pi0W i praktycznie prawie nie znam linuxa 🙂

        Polubienie

Dodaj komentarz